Bibliography

A. G. van (Anton Gerard)
Hamel
b. 1886–d. 1945

68 publications between 1908 and 1948 indexed
Sort by:

Works authored

Hamel, A. G. van, Primitieve Ierse taalstudie, Mededeelingen der Nederlandsche Akademie van Wetenschappen, Afd. Letterkunde N.R., 9.9, Amsterdam: Noord-Hollandsche Uitgevers Maatschappij, 1946.
Dwc.knaw.nl: <link>, <link>
Hamel, A. G. van, Mythe en historie in het oude Ierland, Mededeelingen der Nederlandsche Akademie van Wetenschappen, Afd. Letterkunde N.R., 5.10, Amsterdam: Noord-Hollandsche Uitgevers-Maatschappij, 1942.
Hamel, A. G. van, Immrama, Mediaeval and Modern Irish Series, 10, Dublin: Dublin Institute for Advanced Studies, 1941.
Hamel, A. G. van, IJslands Odinsgeloof, Mededeelingen der Koninklijke Nederlandsche Akademie van Wetenschappen, Afd. Letterkunde, series B, 82.3, Amsterdam: Noord-Hollandsche Uitgevers-Maatschappij, 1936.
Hamel, A. G. van, Verzameling overdrukken van tijdschriftartikelen en kleine geschriften, 1934.
Hamel, A. G. van [ed.], Compert Con Culainn and other stories, Mediaeval and Modern Irish Series, 3, Dublin: Dublin Institute for Advanced Studies, 1933.
CELT – Compert Con Culainn (1-8): <link> CELT – Aided Óenfir Aífe (9-15): <link> Internet Archive: <link>
Hamel, A. G. van, IJsland oud en nieuw, Zutphen: Thieme, 1933.
Hamel, A. G. van [ed.], Lebor Bretnach: the Irish version of the Historia Britonum ascribed to Nennius, Dublin: Stationery Office, 1932.
Irishmanuscripts.ie – PDF: <link> Google Books: <link>  : View in Mirador
Hamel, A. G. van, Gotisch handboek, 2nd ed., Oudgermaansche handboeken, 3, Haarlem, 1931.
Hamel, A. G. van, Een Iersch kettingsprookje, Mededeelingen der Koninklijke Nederlandsche Akademie van Wetenschappen, Afd. Letterkunde, series A, 63.10, Amsterdam, 1927.  
abstract:
In the present paper a more or less conjectural text is given of a cumulative story in Irish, which was heard in West-Cork. It consists of an introduction, linking the events of the tale to the great famine of the nineteenth century, a main part or body, whose bardic character speaks in favour of seventeenth or eighteenth century origin, and a tail containing a well-known cheville. The body relates the struggle of an old couple with their ten sons against a supernatural being called Meacanán. This name also occurs in a seventeenth century text, Pairlement Chlainne Tomáis, and means Turnip-Man. A Russian folk-tale, Rjepka, is compared, and it is suggested that the two stories should be fundamentally identical. In that case the Irish version would have developed from the original frame under bardic infiuences.
Dwc.knaw.nl: <link>
abstract:
In the present paper a more or less conjectural text is given of a cumulative story in Irish, which was heard in West-Cork. It consists of an introduction, linking the events of the tale to the great famine of the nineteenth century, a main part or body, whose bardic character speaks in favour of seventeenth or eighteenth century origin, and a tail containing a well-known cheville. The body relates the struggle of an old couple with their ten sons against a supernatural being called Meacanán. This name also occurs in a seventeenth century text, Pairlement Chlainne Tomáis, and means Turnip-Man. A Russian folk-tale, Rjepka, is compared, and it is suggested that the two stories should be fundamentally identical. In that case the Irish version would have developed from the original frame under bardic infiuences.
Hamel, A. G. van, De klanken van het Iers-Gaelisch, The Hague: Wolters, 1926.
Hamel, A. G. van, De accentuatie van het Munster-Iersch, Mededeelingen der Koninklijke Nederlandsche Akademie van Wetenschappen, Afd. Letterkunde, series A, 61.9, Amsterdam, 1926.
Ó Conaire, Pádraic, De vertakte boom: schetsen en korte verhalen; uit het Iersch-Gaelisch vert. door A. G. van Hamel, tr. A. G. van Hamel, Lochem: De Zonnewijzer, 1925.
Hamel, A. G. van, Gotisch handboek, 1st ed., Haarlem: Tjeenk Willink, 1923.
 : <link>
Hamel, A. G. van, Lijnen in de Germaansche oudheid, Utrecht: Van Druten, 1923.
Hamel, A. G. van, Isolement en gemeenschap, The Hague: Nijhoff, 1920.
Hamel, A. G. van, and J. P. van der Linden, Litteraire stroomingen sedert de middeleeuwen: de nieuwe Nederlandsche letterkunde: voordrachten gehouden voor het Comité voor Hooger Onderwijs buiten de Universiteiten te Vlaardingen, in den cursus 1918-1919, Vlaardingen, 1919.
Hamel, A. G. van, Zeventiende-eeuwsche opvattingen en theorieën over litteratuur in Nederland, The Hague: Nijhoff, 1918.
Hamel, A. G. van, Inleiding tot de Keltische taal- en letterkunde, Neophilologische bibliotheek, 1, Groningen, 1917.
Internet Archive: <link>  : <link>

Theses

Hamel, A. G. van, “De oudste Keltische en Angelsaksische geschiedbronnen”, Dissertation, Altorffer, 1911.
Internet Archive: <link>

Works edited

Hamel, A. G. van (ed.), Een jaarkring in legenden: legenden van Oudejaarsavond, Driekoningen, Vastenavond, Paschen, St. Joris, Walpurgisnacht, Pinksteren, St. Jan, St. Michael, Allerheiligen, St. Nicolaas, Kerstmis enz. van 12 verschillende Europeesche volken, Utrecht: De Haan, 1948.
 : <link>
Hamel, A. G. van (ed.), De tuin der goden II: mythen der Chinezen, Japanners, volken van Indonesië en Oceanië, volken van Zuid-Amerika, volken van Midden- en Noord-Amerika en de volken van Afrika, 2 vols, vol. 2, Utrecht: De Haan, 1947.
Hamel, A. G. van (ed.), Geschiedenis der taalwetenschap, Servire's encyclopaedie, 43, The Hague: Servire, 1945.
 : <link>
Hamel, A. G. van (ed.), De tuin der goden I: mythen der Egyptenaren, volken van Voor-Azië, Indiërs, Grieken, Scandinaviërs en Kelten, 2 vols, vol. 1, Utrecht: De Haan, 1940.

Contributions to journals

Hamel, A. G. van, “Arthur van Britannië en Aneirin”, Neophilologus 28:3 (1943): 218–228.
Hamel, A. G. van, “Het geheim der Kelten”, Jaarboek van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde (1938): 15–32.
 : <link>
Hamel, A. G. van, “The text of Immram curaig Maíldúin”, Études Celtiques 3:5 (1938): 1–20.
Persée – Études Celtiques, vol. 3, fascicule 5, 1938: <link> Persée – Études Celtiques, vol. 3, fascicule 6, 1938: <link>
Hamel, A. G. van, “ [Review of: Evers, G. A. [comp.], E. J. Gras [ass.], J. M. Keyman [ass.], and M. J. Reynvaan [ass.], Lijst van gedrukte geschriften over de Rijksuniversiteit te Utrecht. Proeve eener bibliografie 1634–1936, Utrecht, 1937.]”, The Library Association Record, 4th series, 4 (November, 1937): 612.
Hamel, A. G. van, “Gods, skalds and magic”, Saga-Book of the Viking Society 11 (1928–1936): 129–152.
Viking Society for Northern Research – PDF: <link> Viking Society for Northern Research – searchable PDF: <link>
Hamel, A. G. van, “The conception of fate in early Teutonic and Celtic religion”, Saga-Book of the Viking Society 11 (1928–1936): 202–214.
Viking Society for Northern Research – PDF: <link> Viking Society for Northern Research – searchable PDF: <link>
Hamel, A. G. van, “The saga of Sorli the Strong”, Acta philologica Scandinavica 10 (1935–1936): 265–295.
Hamel, A. G. van, “The Old-Norse version of the Historia Regum Britanniae and the text of Geoffrey of Monmouth”, Études Celtiques 1:2 (1936): 197–247.
Persée – Études Celtiques, vol. 1, fascicule 1, 1936: <link> Persée – Études Celtiques, vol. 1, fascicule 2, 1936: <link>
Hamel, A. G. van, “Aspects of Celtic mythology”, Proceedings of the British Academy 20 (1934): 207–248.  
Begins “Read 14 November 1934 Some scholars look upon a myth as an article of faith of pagan times. Others take it as an expression of the early religious mind in a symbolic form. However, neither dogmatism nor speculation belongs to the primitive properties of religion. Their influence, great though it may become in the course of evolution, is not in any degree underrated if precedence is given to an altogether different aspect of mythology, which is of a practical and, therefore, a more primitive character. Myths have an essential bearing upon the execution of the earliest religious functions, that is, upon the ritual intended for the obtaining of a gift or favour from a superior power. Where a god is worshipped, the myth is there to remind him of what he has done or allowed on a previous occasion. [...]”
Internet Archive: <link>
Begins “Read 14 November 1934 Some scholars look upon a myth as an article of faith of pagan times. Others take it as an expression of the early religious mind in a symbolic form. However, neither dogmatism nor speculation belongs to the primitive properties of religion. Their influence, great though it may become in the course of evolution, is not in any degree underrated if precedence is given to an altogether different aspect of mythology, which is of a practical and, therefore, a more primitive character. Myths have an essential bearing upon the execution of the earliest religious functions, that is, upon the ritual intended for the obtaining of a gift or favour from a superior power. Where a god is worshipped, the myth is there to remind him of what he has done or allowed on a previous occasion. [...]”
Hamel, A. G. van, “De Iersche reis van Olaf de Pauw”, Neophilologus 20:1 (1934): 41–50.
Hamel, A. G. van, “ [Review of: Reinhard, John Revell, The survival of geis in mediaeval romance, Halle, 1933.]”, English Studies 16 (1934): 27–32.
Hamel, A. G. van, “Partholon”, Revue Celtique 50 (1933): 217–237.
Gallica: <link>
Hamel, A. G. van, “Oðin hanging on the tree”, Acta philologica Scandinavica: Tidsskrift for nordisk sprogforskning 7 (1932): 200–288.
Hamel, A. G. van, “The Celtic Grail”, Revue Celtique 47 (1930): 340–382.
Gallica: <link>
Hamel, A. G. van, “De talen der aarde”, Vragen des Tijds 55:2 (1929): 249–268.  
Also available as an offprint.
Also available as an offprint.
Hamel, A. G. van, “Über die vorpatrizianischen irischen Annalen”, Zeitschrift für celtische Philologie 17 (1927–1928): 241–260.
Hamel, A. G. van, “The battle of Leitir Ruide”, Revue Celtique 44 (1927): 59–67.
Internet Archive: <link>
Hamel, A. G. van, “Koning Arthur’s vader”, Neophilologus 12:1 (1926): 34–41.
 : <link>
Hamel, A. G. van, “Norse history in Hanes Gruffydd ap Cynan”, Revue Celtique 42 (1925): 336–344.
Gallica: <link>
Hamel, A. G. van, “Tristan’s combat with the dragon”, Revue Celtique 41 (1924): 331–349.
Gallica: <link>
Hamel, A. G. van, “Taldir, bard van Bretagne”, Onze Eeuw 22 (1922): 201–227.
 : <link>
Hamel, A. G. van, “Herleefd Bretagne”, Onze Eeuw 20 (1920): 195–220.
 : <link>
Hamel, A. G. van [ed.], “Poems from Brussels MS. 5100-04”, Revue Celtique 37 (1917–1919): 345–352.
Internet Archive: <link> Internet Archive: <link>
Hamel, A. G. van [ed.], “A poem on Crimthann”, Revue Celtique 37 (1917–1919): 335–344.  

Supersedes the earlier article published in Revue Celtique 36. Van Hamel writes in a footnote: “Owing to the difficulties of communication, which prevailed in Europe at this time, the text was printed without revision of the proofs”.

Internet Archive: <link> Internet Archive: <link>

Supersedes the earlier article published in Revue Celtique 36. Van Hamel writes in a footnote: “Owing to the difficulties of communication, which prevailed in Europe at this time, the text was printed without revision of the proofs”.

Hamel, A. G. van, “Tondalus' visioen en Patricius' vagevuur”, Neophilologus 4 (1919): 152–165.
Hamel, A. G. van, “ [Review of: Pokorny, Julius, Irland, Perthes’ kleine Völker- und Länderkunde, 1, Gotha: Perthes, 1916.]”, Zeitschrift für celtische Philologie 11 (1917): 313–314.
Internet Archive: <link>, <link>
Hamel, A. G. van, “Een episode van den Torec”, Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde 35 (1916): 241–261.
 : <link>
Hamel, A. G. van, “Gotica”, Neophilologus 1 (1916): 254–263.
Internet Archive: <link>
Hamel, A. G. van, “The foreign notes in the Three fragments of Irish annals”, Revue Celtique 36 (1915–1916): 1–22.
Internet Archive: <link> Internet Archive: <link>
Hamel, A. G. van, “A poem on Crimthann”, Revue Celtique 36 (1915–1916): 262–272.  

This contribution is republished in Revue Celtique 37.

Internet Archive: <link>

This contribution is republished in Revue Celtique 37.

Hamel, A. G. van, “Poems from Brussels MS 5100-4”, Revue Celtique 36 (1915–1916): 274–290.  

Republished in Revue Celtique 37.

Internet Archive: <link>

Republished in Revue Celtique 37.

Hamel, A. G. van, “On Lebor Gabála”, Zeitschrift für celtische Philologie 10 (1915): 97–197.
Internet Archive: <link> Internet Archive: <link>
Hamel, A. G. van, “Iersche indrukken”, Onze Eeuw 14 (1914): 211–240.
 : <link>
Hamel, A. G. van, “On Anglo-Irish syntax”, Englische Studien 45 (1912): 272–292.
Internet Archive: <link>
Hamel, A. G. van, “De sage van koning Lear”, Onze Eeuw 12 (1912): 247–272.
 : <link>
Hamel, A. G. van, “Eene nieuwe gedachte in Wales”, De Nieuwe Gids 27 (1912): 197–218.
 : <link>
Hamel, A. G. van, “De minneliederen van Connacht”, Propria cures 20 (1908–1909): 170–172.
Hamel, A. G. van, “Deirdriu (uit het Oud-lersch vertaald naar het Boek van Leinster, handschrift der 12° eeuw […])”, Propria cures 19 (1907–1908): 195–197.
Hamel, A. G. van, “Land en volk van Wales, I–III”, Propria cures 19 (1907–1908): 62, 74–75, 86–87.

Contributions to edited collections or authored works

Hamel, A. G. van, “Keltische letterkunde”, in: Franz de Backer (ed.), Algemene literatuurgeschiedenis: geschiedenis van de belangrijkste figuren en stromingen in de wereldliteratuur, 5 vols, Utrecht: De Haan, 1944. Vol. 2: 43–69.
Hamel, A. G. van, “De legende van Sint Brandaen en Maeldúin's Zeereis”, in: Album René Verdeyen, Brussels and The Hague: Manteau and Nijhoff, 1943. 351–357.
Hamel, A. G. van, “ [Review of: Evers, G. A. [comp.], E. J. Gras [ass.], J. M. Keyman [ass.], and M. J. Reynvaan [ass.], Lijst van gedrukte geschriften over de Rijksuniversiteit te Utrecht. Proeve eener bibliografie 1634–1936, Utrecht, 1937.]”, in: Abraham Hulshof (ed.), Opstellen bij zijn afscheid van de bibliotheek der Rijksuniversiteit te Utrecht op 31 mei 1940 aangeboden aan G. A. Evers, Utrecht, 1940. 26–27.
Hamel, A. G. van, “De studie van Ierse handschriften”, in: Abraham Hulshof (ed.), Opstellen bij zijn afscheid van de bibliotheek der Rijksuniversiteit te Utrecht op 31 mei 1940 aangeboden aan G. A. Evers, Utrecht, 1940. 123–145.
Hamel, A. G. van, “Hengest and his namesake”, in: Kemp Malone, and Martin B. Ruud (eds), Studies in English philology: a miscellany in honor of Frederick Klaeber, Minneapolis: University of Minnesota Press, 1929. 159–171.

About the author

Stam, Nike, “A. G. van Hamel en R. I. Best: beste vrienden?”, in: Bart Jaski, Lars B. Nooij, Sanne Nooij-Jongeleen, and Nike Stam (eds), Man van twee werelden: A. G. van Hamel als keltoloog en germanist, Utrecht: Stichting A. G. van Hamel voor Keltische Studies, 2023. 44–54..
Jaski, Bart, Lars B. Nooij, Sanne Nooij-Jongeleen, and Nike Stam (eds), Man of two worlds: A. G. van Hamel, celticist and germanist, Utrecht: Stichting A. G. van Hamel voor Keltische Studies, 2023..
Internet Archive: <link>
Jaski, Bart, Lars B. Nooij, Sanne Nooij-Jongeleen, and Nike Stam (eds), Man van twee werelden: A. G. van Hamel als keltoloog en germanist, Utrecht: Stichting A. G. van Hamel voor Keltische Studies, 2023..
Internet Archive: <link>
Ó Flaithearta, Mícheál, “‘Aimsir na Gaolainne’ (‘time for Irish’): A. G. van Hamel, Modern Irish, and the Gaeltacht ‒ and ogam”, in: Bart Jaski, Lars B. Nooij, Sanne Nooij-Jongeleen, and Nike Stam (eds), Man of two worlds: A. G. van Hamel, celticist and germanist, Utrecht: Stichting A. G. van Hamel voor Keltische Studies, 2023. 39–44..
Price, Angharad, “A. G. van Hamels correspondentie met Henry Parry-Williams”, in: Bart Jaski, Lars B. Nooij, Sanne Nooij-Jongeleen, and Nike Stam (eds), Man van twee werelden: A. G. van Hamel als keltoloog en germanist, Utrecht: Stichting A. G. van Hamel voor Keltische Studies, 2023. 33–37..
Price, Angharad, “Van Hamel yn Eryri: disgybl a’i athro”, O'r Pedwar Gwynt (October, 2023).. URL: <https://pedwargwynt.cymru/dadansoddi/van-hamel-yn-eryri>.
Ó Flaithearta, Mícheál, “‘Aimsir na Gaolainne’ (‘de tijd van het Iers’): A. G. van Hamel, Modern Iers, en de Gaeltacht ‒ en ogam”, in: Bart Jaski, Lars B. Nooij, Sanne Nooij-Jongeleen, and Nike Stam (eds), Man van twee werelden: A. G. van Hamel als keltoloog en germanist, Utrecht: Stichting A. G. van Hamel voor Keltische Studies, 2023. 38–43..
Griffith, Aaron, “A. G. van Hamel en de grammatica’s van de Keltische talen”, in: Bart Jaski, Lars B. Nooij, Sanne Nooij-Jongeleen, and Nike Stam (eds), Man van twee werelden: A. G. van Hamel als keltoloog en germanist, Utrecht: Stichting A. G. van Hamel voor Keltische Studies, 2023. 55–61..
Quak, Arend, “Korrespondenz zwischen A. G. van Hamel und drei isländische Gelehrten”, Amsterdamer Beiträge zur älteren Germanistik 78:2–3 (2018): 336–372..
Schneiders, Marc, “Hamel, Anton Gerard van (1886–1945)”, in: J. Bosmans (ed.), Biografisch woordenboek van Nederland, vol. 5, The Hague: Instituut voor Nederlandse Geschiedenis, 2001. 166–168..
Instituut voor Nederlandse Geschiedenis – online version (2008): <link>
Veelenturf, Kees, “Een brief van A. G. van Hamel”, Mededelingen van de Stichting A. G. van Hamel voor Keltische Studies 5 (1995): 19–21..
Schneiders, Marc, “Anton Gerard van Hamel (1886–1945): een biografische schets”, in: Mick van Rootseler, Nicki Bullinga, Erwin Matheeuwsen, and Lauran Toorians (eds), Vijf jaar Stichting A. G. van Hamel voor Keltische Studies: lustrumuitgave, Utrecht: Stichting A. G. van Hamel voor Keltische Studies, 1995. 14–18..
.
Draak, Maartje, A. G. van Hamel als keltoloog [Openbare les gegeven bij het aanvaarden van het ambt van lector in de Keltische taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit te Utrecht op 14 maart 1951], Utrecht: Oosthoek, 1951..
Draak, Maartje, “Anton Gerard van Hamel (Hilversum, 5 Juli 1886–Utrecht, 23 November 1945)”, Jaarboek van de Maatschappij der Nederlandsche Letterkunde te Leiden (1945-1946, 1947): 70–79..
Digitale Bibliotheek der Nederlandse Letteren: <link>
Vooys, C. G. N. de, “Herdenking van A. G. van Hamel (5 Juli 1886–23 November 1945)”, Jaarboek der Koninklijke Nederlandsche Akademie van Wetenschappen (1945–1946): 231–237..
Digitaal Wetenschapshistorisch Centrum (DWC), Huygens ING (KNAW) – scan (PDF): <link>